Mijn naam is Eva en ik werk nu tien jaar bij Care4homecare. Vanuit mijn woonplaats Zeist rijd ik als verpleegkundig specialist naar onze patiënten in Midden-Nederland toe. Daarnaast draai ik diensten waar ik buiten kantoortijden bereikbaar ben voor patiënten bij vragen of zorgen. Ik vertel je graag meer!
Wilde je vroeger ook al in de zorg werken?
Ja en nee. Mijn vader werkte als fysiotherapeut en mijn moeder als verloskundige. Daarom wilde ik graag iets anders kiezen dan de zorg. Ik hield van taal en koos een studie in die richting, maar de zorg bleef toch aan me trekken. Ik besloot een opleiding te doen in het ziekenhuis en voelde meteen: dit is de juiste keuze! Het geeft me voldoening als ik iets voor iemand kan betekenen. Dat gaat verder dan mijn medische taken. Een luisterend oor bieden en samen zoeken naar wat iemand verder helpt, kan ook het verschil maken!
Wat is er zo bijzonder aan jouw werk bij Care4homecare?
Ik kom bij de patiënten thuis en ken hen vaak goed. We wisselen zo min mogelijk tussen de patiënten, waardoor zij vooral vaste gezichten zien. Dit vinden patiënten fijn en het is handig als patiënten niet of lastig kunnen communiceren. Er is bijvoorbeeld een jonge patiënt die ITB-therapie krijgt en niet kan praten. Hij kan me dus ook niet vertellen dat hij pijn heeft. Maar doordat ik hem ken, zie ik het aan hem als het niet goed met hem gaat. Aan iemands lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen zie je vaak ook veel. Zeker als je elkaar regelmatig ziet.
"Ik ben voor veel patiënten een vast gezicht."
Hoe ziet jouw perfecte werkdag eruit?
Het belangrijkste ingrediënt voor mijn perfecte werkdag is variatie. Ik begin bij een patiënt in een revalidatiecentrum. Zij krijgt sinds kort ITB-therapie, oftewel Intrathecale Therapie Baclofen, aan huis. Als ik haar medicijnpomp bijstel, beantwoord ik tegelijk ook haar vragen en luister hoe ze de afgelopen weken heeft ervaren.
Later sluit ik aan bij een overleg met artsen en collega’s. Iedere patiënt wordt minstens één keer per jaar besproken in dit overleg. We bespreken de behandeling en praten over hoe het gaat.
Mijn route leidt via een logische lus door mijn regio en ik vul de medicijnpompen van een aantal patiënten. Ik kom vervolgens bij een patiënt aan huis die aangeeft dat hij meer klachten heeft gekregen. In het overleg vanochtend heb ik de situatie besproken met collega's en artsen. Met de patiënt bespreek ik mogelijke oorzaken en geef advies.
Geen bezoek is hetzelfde. Maar bij ieder bezoek focus ik op de klachten, de levenskwaliteit en het effect van de behandeling. Ik probeer de patiënt te helpen waar ik kan. Dát geeft mij een goed gevoel aan het einde van de dag.
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.